lørdag 29. mai 2010

Kunstnerisk virke(lighet)

..kanskje ikke så vanskelig å forstå at det er en utfordring å tjene nok på kunstnerrisk virke? Det er helt vanlig at kunstnere har 2 -3 forskjellige "brødjobber" i løpet av et år, ved siden av kunstnerisk arbeid. Som også inneholder prosjektbeskrivelser, budsjett, søknader om visningsplass, søknad om stipender, markesdføring, transport. Som alle andre selvstendig næringsdrivende. Det gir raskt mer enn 100% arbeidstid... Med  uforutsigbar og risikoutsatt økonomi. Det går ikke i lengden. Jeg møtte den berømte veggen, og ble sykmeldt. Uten utgifter til verksted kan jeg senke skuldrene litt mer.
Og arbeidslysten begynner å vende tilbake.

For noen år siden ble jeg arbeidsledig, uten rett til dagpenger. Jeg hadde 900,- for lite i lønnsintekt (ansatt) året før.  En måned etter dette fikk jeg brev fra Likningkontoret at det skulle vurderes om jeg drev skattemessig næring, pga stort underskudd året før. Regnskapsfører og jeg skrev brev tilbake, og informerte om nytt verksted, og planer for bruk og inntekter. Det ble avslått. Jeg drev "hobby" og skulle ikke levere næringoppgave i inneværende år. Da undret jeg på hva og hvem jeg var i velferdssamfunnet, eneforsørger med flere deltidsjobber i løpet av året, og egen virksomhet, men uten rett til hjelp.
Heldigvis fikk jeg jobb som kunstformidler, og klarte meg.
Jeg er klar over at dette kan oppfattes som klager og sutring, men dette er bare fakta, dette er virkeligheten.
Skal vi som har lang høyskoleutdanning i kunstfag sidestilles med de som har valgt andre utdannelser, og koser seg med å lage kunst i hobbyverkstedet? De som ikke kjenner til fagpolitiske standpunkt, og uvitede undergraver vår virksomhet ved f.eks å tilby malekurs for barn for en slikk og ingen ting, eller påtar seg andre oppgaver med lavt honorar?
Her må oppdragsgivere, private som kommunale, være sitt ansvar bevisst når de engasjerer kunstnere. Vi bidrar med mye til lokalsamfunnet, er med å øke livskvaliteten til mange, og gjør det mer attraktivt å flytte til et sted som har et variert kulturtilbud.

Det finnes ei gruppe på Facebook som jeg anbefaler til alle kollegaer, uansett utrykksform : "Selvstendige Arbeidere krever like rettigheter" Søk den opp, les, og støtt opp!

Og ellers: gled deg over de lyse kveldene!

Ingen kommentarer: